Şair-Dergi Emekçisi Muammer Yavaş, Kertenkele edebiyat ve düşünce dergisinde yayımladığı nesir yazılarını KDY (Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık) etiketiyle okuyucu karşısına çıkardı: Temel soru: ‘Şiir Öldü mü? Hikâye Yaşıyor mu?’
Şiir Öldü mü? Hikâye Yaşıyor mu? Şair-Yazar Muammer Yavaş’ın büyük çoğunluğu Kertenkele edebiyat ve düşünce dergisinde yayınlanan, edebiyatımızın meseleleriyle siyasi düşünce ve millet meselelerinin bütünleşik bir yapıda derinlikli bir bakış açısıyla bir araya getirdiği ilk çalışmasıdır.
Özgün bir şairin, mensubu olduğu milletin bugünü ve geleceği üzerine derin algısının metinlere yansıdığı bu eserde Yavaş, başta edebi türlerin şahı şiir ve hikâyenin meseleleri olmak üzere, Oryantalizm ve oryantalistin psikolojisi, muhalefet kültürü, semitizm, anti-semitizm, kapitalizm, Türkiye üzerinde oynanan oyunların iç yüzü, Türkiye’yi işgal girişimleri, millet bilinci, Platon’un savunması, Sezai Karakoç’un medeniyet ufku, Türkiye’deki kültürsüzleştirme ve tarihsizleştirme suikastları, Ayasofya ve Süleymaniye camilerinin aslî anlamı, Nazım Hikmet, Gogol’un Paltosu söylemleri, terör örgütlerinin Türkiye’ye ve milli yapıya etkileri, şehitlerimiz, Folklor ve Yeni Türk Edebiyatının bugünü ve geleceği, şiirde ve düşüncede kişilik farkındalığı, istimdat türü, coğrafi daralma, İttihat ve Terakki, Renan Müdafaası, anarşizm, savaş ve İsrail sorunu vb. konularda ülkemizi tarihte ve gerçekte ilgilendiren meseleleri “milli şuur” ekseninde kaleme alarak okuyucuların dikkatine sunuyor.
Şiir Öldü mü? Hikâye Yaşıyor mu? kitabının dikkat çeken bir diğer özelliği de milletin değerlerinin zıddına hareket eden dergilerin ipliğini pazara çıkarmasıdır. Polemiklerindeki sert üslup, milletin tarafında yer aldığını gösteren bir edebi şiddetle yüklüdür.
Bunun yanında Yavaş’ın kaleminin bir diğer özelliği, Türk düşünce tarihinde öne çıkan temel meselelerle Türk edebiyatının kendi iç ve dış meselelerini meczeden/birleştiren, yani düşünce ile edebiyatı, estetik ile felsefeyi, biçim ile içeriği bütünleştiren bir edebi tutumu bünyesinde taşımasıdır.
Muammer Yavaş’ın bu ilk çalışmasının en belirgin bir diğer özelliği, yazılarını metne yansıtırken millete mensubiyet ve sorumluluk şuurunu hemen her zaman göz önünde bulundurmasıdır.
Ustası Sezai Karakoç’tan da el alarak “Bir medeniyet ufku” peşinde iz süren yazılardan oluşan bu kitabın bir başka niteliği ise meselelere bakıştaki derinliğin yanında güncel sorunlarla kadim düşünce sorunlarını Türkiye’nin geleceği noktasında bir ve bütünleşik çizgide buluşturma gayretinde olmasıdır.
Yazar, bu eseriyle “meselesi olan” yazılar anlayışına katkı sunmasının yanında, siyaset ve edebiyatı birlikte ele alarak ve kendine has bağlantılar kurarak üzerinde düşünülmesi gereken emek ürünü bir eser ortaya koyuyor.
Şair-Eleştirmen Ali Celep’in giriş metniyle zenginleşen bu kitap, kültürel kimlik sorunlarının had safhaya çıktığı günümüzde, Türk okur-yazarına ve aydınlanma arayışında olan entelektüel kesime yönelik adres de belirliyor: Adres: Türkiye. Milli bir şuur ekseninde yazılan bu yazıların kisvei tâb’ı, tarihsel bilgi zenginliği ve Türkiye’nin siyasi olaylarına yönelik bir ‘şair bakışı’nın tecrübe edilerek kaleme alınmasıyla üzerinde ciddiyetle konuşulması ve tartışılması gereken eserler katında hak ettiği yeri alıyor.
Yazılma süreci uzun yıllara varan bu çalışma, meselesi olan okuyucularını bekliyor…
Muammer Yavaş Kimdir?
Şair Muhammet Eroğlu (1976-2006) ile beraber (1999-Trabzon) Kertenkele Edebiyat ve Düşünce Dergisini kurdu. Şiir ve yazılarını ağırlıklı olarak burada yayımladı. Ürünlerinin yer aldığı diğer dergiler; Kırağı, Edebiyat Ortamı, Yolcu, Düş Çınarı, Yedi İklim, Kum Yazıları, Aralık, Cins, İzdiham, Aşkar.
Büyük Doğu, Diriliş geleneğinde bir dergi olarak Kertenkele, en başından beri Türkiye’nin meselelerine sıkı sıkıya bağlı bir muhteva taşıdı.
Bu istikamette 36 sayı çıkan dergi 2020 yılında eşyanın tabiatı icabı kapandı.
Kitabı okumak için tıklayınız:https://www.kitapyurdu.com/kitap/siir-oldu-mu-hikaye-yasiyor-mu/692312.html