Melih Bayram Dede

DERGİBİ’NİN ÖYKÜSÜ

Ocak 1999’da yayınlanmaya başlanan Dergibi’nin öyküsünü kurucusu Melih Bayram Dede şöyle anlatıyor:

Takvimlerin 1998 yılı Aralık ayının son haftasını gösterdiği günlerde, internette bir edebiyat sitesi, benim tanımımla “Dergi gibi bir şey” çıkarmayı planlıyor ve bu “dergi gibi” şeye isim arıyordum. Bu konuyu, Mehmet Şeker’e açtığımda, şöyle dediğimi hatırlıyorum: “İnternette dergi gibi bir şey çıkarmayı düşünüyorum. Ama öncelikle bir isim bulmamız gerek!”.

Böyle bir girişten sonra Mehmet Şeker’den cevap geldi:

“Adı Dergibi olsun!”

Bu çok güzel bir isimdi. Hemen kabul ettim.

Şimdi zaman zaman düşündüğümde, “Dergibi” adının ne kadar isabetli bir karar olduğunu tekrar anlıyorum.

İşte Dergibi böyle doğdu. Türkiye internetinde ilklerden oluşu nedeniyle büyük ilgi gördü. Basında, özellikle de gazetelerin kültür sayfalarında haber oldu. Televizyonların internet programlarında yer verildi.

İlk etapta basılı dergilerde ürün yayınlayan dostlarımız, internette yayınlanan bir dergiye ürün vermekte çekingen davrandılar. İnternet onlara göre, yeni ve yabancıydı. Bir görüşe göre de, “suya yazılan yazı”dan farksızdı. Bu ve bunun gibi nedenlerden ötürü gereksiz de olsa, “İnternette edebiyat olur mu?” tartışmalarına şahit olduk. Zaman zaman bu tartışmalara Dergibi’den biz de katıldık.

Daha sonraları, internette edebiyata soğuk bakanların da, ürünlerini internette yayınlanan ve Dergibi’yi model alarak oluşturulan sitelerde yayınladıklarını gördük, mutlu olduk.

Aradan geçen yıllarda ise, büyük mesafe katedildi. Yeni edebiyat siteleri açıldı. Bunların kimi e-dergi, kimi ise edebiyat arşivi niteliğindeydi. Dergi formatında siteler kadar arşiv niteliğinde sitelere de ihtiyaç var kuşkusuz. Yine de biz şiir ve şair özgeçmişi arşivleyen sitelerden çok, yeni ürünler yayınlayan “dergi” formatında yayın yapan sitelerin sayısının artmasını tercih ediyoruz. Böylelikle, edebiyatta bir okul görevi gören basılı dergilerin misyonuna sahip sitelerin varolması sağlanabilir.

Ürün yayınlayan bir site olan Dergibi, yeni bir döneme girdi. Dergibi’nin bundan sonraki gelişimini/öyküsünü yaşayarak, birlikte göreceğiz.

EDİTÖRLER

Ali Ömer akbulut: aliomerak@gmail.com
Cahid Efgan Akgül: cahidefgan@gmail.com
Yunus Nadir Eraslan: yunusnadir@gmail.com

Bize Yazın

Çok Okunanlar

  • All Post
  • Adem Ağacı
  • Alıntı
  • Anlatı
  • Ara-lık
  • Beyaz haber
  • Buhara'dan Gelen Adam
  • Çay Molası
  • Çevgan
  • Çeviri şiir
  • Çocuk
  • Çöl Vaazları
  • Değini
  • Deneme
  • Dergi
  • Eleştiri
  • Gezi-Anı
  • Göz-lük
  • Günlük
  • Haber
  • Haiku
  • Hayatı Hakikiyye Sahneleri
  • Kitap
  • Kısa Kısa Söyleşi
  • Kusurlu Yazılar
  • Mavi Kalem
  • Mürekkep Lekesi
  • Öykü
  • Öykü Mahzeni
  • Röportaj
  • Şiir
  • Sinema
  • Söz Misali
  • Üryan Soruşturma
  • Üryan Söylenişler
  • Yazıyorum Öyleyse Varım
Edit Template

Camlıkutuya Bakmayan Şair

İnsanları tabiattan ve birbirlerinden koparan dev yapılar yerine bahçeli ve müstakil evler düşleyen, özel hayatın mahremiyetinin zedelendiği gerekçesiyle balkonlara ısınamayan, asfalt yolu soğuk bulan edebiyatçılar olduğunu biliyoruz.

İyi niyetli ancak gerçekçilikten uzak bir tavır da genç bir şairden gelmişti: Televizyona husumet!

Sert bir duruştu!

Bu eşyanın şiddet, çılgınlık, tembellik, israf, edepsizlik, iftira gibi kötülükleri odalarımıza soktuğu, ruhlara yapıştırdığı doğru.

Kötüyü meşhurlaştırıyor ve meşrulaştırıyor.

Her gün defalarca izlettiği vahşet sahneleriyle, özellikle çocuklarda ve gençlerde dehşet duygusunu da tetikliyor.

Ama yaprağın diğer sayfasına da bakmak gerekiyor.

Televizyonun en önemli işlevi duyurmaktır ve bu işlev vazgeçilmezleşmiştir.

Dünyanın en uzak yerlerinde yaşananlar televizyonun aracılığıyla öğreniliyor ağırlıklı olarak.

Felâkete düşen insanların acıklı durumlarını örtüsüz duyurarak, nasırla kaplı yüreğin bile sızlamasını sağlar. Barbarlığın gizli kalmasını önler, kötülerin kötülüklerini belgeler. Bileni kandırmak zordur. Katliamların, yolsuzlukların, ihmallerin üstleri kolayca kapatılamıyor artık.

İnsanları uyutan, bozan ve ayartan bir tek televizyon mudur?

Genç Şair’in radyo, teyp, gazete ve dergiyle arasının çok çok iyi olduğunu biliyorum.

Yaprağın yalnızca bir yüzüne takılıp kalınırsa, öteki iletişim araçları için de olumsuzluklar saptamak mümkün.

Meselâ, dergi denilince şairin aklına sanat, fikir, ilim gelebilir. Fakat en ayartıcı telkinler, en çarpık fotoğraflar ve yazılar da dergi kapağı altında pazarlanmaktalar.

Gazeteler uzun zaman çanak çömlek vermediler mi kupon toplatarak? İnsanlar bunun haksız rekabet olduğunu bildikleri, değirmenin suyunun nereden geldiğini merak ettikleri hâlde, ihtiyaç dürtüsünün ardına sığınarak, okunabilecek gazeteleri değil de bunları veya bol baldırlı gazeteleri satın alıyorlar. Kadınları aşağılayan bu duruma öncelikle kadınların karşı çıkmaları gerekmez mi?

Televizyon insanlara sohbeti unutturduysa, telefon da mektuplaşmaktan koparmıştır. Daha da kötüsü telefon sapıkları türediler. Yine de telefonu kaldırıp atmak kimsenin aklına gelmiyor.

İnsanla başlıyor, insanda bitiyor iş.

Patlayıcı maddeler yol açmakta da kullanılabilirler; içi insanla dolu bir yapının havaya uçurulmasında da.

Beyin ele buyurur, el kalemi oynatır, kalem elin hareketleriyle yazar. Ortaya çıkan kötüyse, suç kalemin midir?

Araziye taşkınlarla zarar veren dere kurutulmaz; suyun yatağı düzenlenir ya da araziyle dere arasına set çekilir, gerekiyorsa ikisi birden yapılır; derenin faydalı varlığı sürer.

Her yeni şey iyiyi ve kötüyü birlikte katıyor hayata. Toptan ret yerine, iyiyi kötüden arındırmak gerekiyor.

Zor elbette.

Başka çare var mı?

Şair’in duygu kaynaklı içten ve katı tepkisi, istese de istemese de yumuşamaya mahkûm.

Zaten ben de az önce, ”Sert bir duruştu!” diyerek tepkinin geçmiş zamanda kaldığını belli ettim.

Televizyonun keskin muhalifi Genç Şair’in de zamanının çoğunu gözlerini camlıkutuya dikerek geçiren bizlerin arasına katıldığını görerek öğrendim.

Önceki tavrını anımsatıp takıldım; takılışımı olumsuz karşılayabilirdi, öyle yapmadı, mühtehzi bir bakışla sebepler sıraladı.

Bir kere, iş arkadaşlarının nikâh armağanıymış televizyon. Demek ki failin şerikleri var.

Bu arada sizler de Şair’in yakın geçmişte evlendiğini ilgilenseniz de ilgilenmeseniz de öğrenmiş bulunuyorsunuz. Armağan götürün diye söylemedim ama ille de niyetlendiyseniz ve hediyenizle bir ihtiyaç karşılamak istiyorsanız daktiloda karar kılabilirsiniz.

Konumuza dönerek, durumu gözümüzde canlandıralım.

Şair divanda oturuyor. Tam karşısındaki sehpada camlıkutu.

İnsanoğlu meraklıdır. Uzaktan kumanda aygıtının tuşuna dokunuveriyor. Başlangıçta suçluluk duyuyor duymasına da olan oldu deyip seyri sürdürüyor.

Şairin diğer gerekçesi ise şu: Kendini bir gerçeklik olarak dayatan televizyondan yararlanmak gayet doğalmış. Süs eşyası gibi tutmak arkadaşlarına saygısızlık olurmuş.

Etkili eylemler gerçekleştiriyor televizyonla.

Başka işle uğraştığı zamanlarda da açık tutuyormuş beğendiği kanalı; çok seyredilenler arasına girebilmesi için! Bütün evlerde, George Orwell’in 1984 isimli eserindeki gibi bir izleyici kurulu sanıyor sanırım!

Tamam Şair, sen aklanmaktan vazgeçerek ağır tahrik iste, biz hafif tahrik uygulayalım, konu kapansın. Eski bir şarkıyı hatırlatarak, “Aramıza hoş geldin, ödün vererek ihtiyarlamağa hoş geldin.” diyorum sana. İşte şarkın: “Şu dünyada her şey olur/ Neler gelir kul başına.”

Direnmek uğraşında yenilen yalnız sen misin?

Şair’e kıyasla, uygarlıkla arası mümkün mertebe iyi olanlar arasında sayılırım.

Vaktimin çoğunu televizyona gömüyorum. Kullanmayı öğrenir öğrenmez bilgisayar edineceğim. Sigorta şirketini zarara uğratmak pahasına otomobil sürüyorum. Caddede yürüyerek konuşanlardan gıcık kaptığımdan dolayı cep telefonuna henüz ısınamadım. Oturduğum ev kaloriferli ve balkonlu. Arada bir vitamin hapı yutuyorum. Dolmuşta ön koltukta oturmuşsam, arkadakilerin yol ücretlerini şoföre uzatıyor, para üstlerini yolculara iletiyorum. Herkesin herkese borç vermekten ve kefil olmaktan ürktüğünü biliyorum.

Benin çocuğumu okula kaydettirmek, okul idaresinin de kaydetmek mecburiyetine ve eğitimin en başındaki kişinin kayıt yapılırken kesinlikle bağış istenmeyeceği buyruğuna ve güvencesine rağmen zorunlu bağış da yaptım. Hem zorunlu hem bağış; seveyim birleşmenizi! Ve elbette ki her aklı yerinde insan gibi çocuğumu paralı kursa göndermeyi ihmal etmiyorum.

Başaramadığım ender zamanlar dışında, olumlu ve uyumlu takılıyorum.

Yazıyı Paylaş:

Erdal Noyan

Yazar

Dergibi editörü.

İbrahim | 24 Güzel söz; kökü yerde, dalları gökte olan güzel bir ağaca benzer.

Öykü Mahzeni

  • All Posts
  • Öykü Mahzeni
Boşluğa Karşı

5 Ekim 2023/

Felç olunca çekildiği Koşuyolu’ndaki evinde curcuna usulünde segâh şarkısını bestelerken Sadettin Kaynak, bir gece düşünde Karacaoğlan’ı gördü. “Üstad” dedi, ‘incecikten…

Üryan Söylenişler

  • All Posts
  • Üryan Söylenişler
İki. Ağyar Gider Yâr Kalır

3 Mayıs 2021/

“Aldı benüm gönlümi n’oldugum bilimezem Yavı kıldum ben beni isteyüp bulımazam” Yunus Emre Bahar yitikçiler çarşısıdır. Baharda öten her bülbül,…

Röportaj

  • All Posts
  • Röportaj

Kusurlu Yazılar

  • All Posts
  • Kusurlu Yazılar
Hasan Yılmaz

18 Ekim 2017/

Dün şair Hasan Yılmaz‘la beraberdim. Uzun süredir görüşme planları yapıyorduk ve bir türlü bir araya gelemiyorduk. En sonunda “artık emekli…

Edit Template

Video