Melih Bayram Dede

DERGİBİ’NİN ÖYKÜSÜ

Ocak 1999’da yayınlanmaya başlanan Dergibi’nin öyküsünü kurucusu Melih Bayram Dede şöyle anlatıyor:

Takvimlerin 1998 yılı Aralık ayının son haftasını gösterdiği günlerde, internette bir edebiyat sitesi, benim tanımımla “Dergi gibi bir şey” çıkarmayı planlıyor ve bu “dergi gibi” şeye isim arıyordum. Bu konuyu, Mehmet Şeker’e açtığımda, şöyle dediğimi hatırlıyorum: “İnternette dergi gibi bir şey çıkarmayı düşünüyorum. Ama öncelikle bir isim bulmamız gerek!”.

Böyle bir girişten sonra Mehmet Şeker’den cevap geldi:

“Adı Dergibi olsun!”

Bu çok güzel bir isimdi. Hemen kabul ettim.

Şimdi zaman zaman düşündüğümde, “Dergibi” adının ne kadar isabetli bir karar olduğunu tekrar anlıyorum.

İşte Dergibi böyle doğdu. Türkiye internetinde ilklerden oluşu nedeniyle büyük ilgi gördü. Basında, özellikle de gazetelerin kültür sayfalarında haber oldu. Televizyonların internet programlarında yer verildi.

İlk etapta basılı dergilerde ürün yayınlayan dostlarımız, internette yayınlanan bir dergiye ürün vermekte çekingen davrandılar. İnternet onlara göre, yeni ve yabancıydı. Bir görüşe göre de, “suya yazılan yazı”dan farksızdı. Bu ve bunun gibi nedenlerden ötürü gereksiz de olsa, “İnternette edebiyat olur mu?” tartışmalarına şahit olduk. Zaman zaman bu tartışmalara Dergibi’den biz de katıldık.

Daha sonraları, internette edebiyata soğuk bakanların da, ürünlerini internette yayınlanan ve Dergibi’yi model alarak oluşturulan sitelerde yayınladıklarını gördük, mutlu olduk.

Aradan geçen yıllarda ise, büyük mesafe katedildi. Yeni edebiyat siteleri açıldı. Bunların kimi e-dergi, kimi ise edebiyat arşivi niteliğindeydi. Dergi formatında siteler kadar arşiv niteliğinde sitelere de ihtiyaç var kuşkusuz. Yine de biz şiir ve şair özgeçmişi arşivleyen sitelerden çok, yeni ürünler yayınlayan “dergi” formatında yayın yapan sitelerin sayısının artmasını tercih ediyoruz. Böylelikle, edebiyatta bir okul görevi gören basılı dergilerin misyonuna sahip sitelerin varolması sağlanabilir.

Ürün yayınlayan bir site olan Dergibi, yeni bir döneme girdi. Dergibi’nin bundan sonraki gelişimini/öyküsünü yaşayarak, birlikte göreceğiz.

EDİTÖRLER

Ali Ömer akbulut: aliomerak@gmail.com
Cahid Efgan Akgül: cahidefgan@gmail.com
Yunus Nadir Eraslan: yunusnadir@gmail.com

Bize Yazın

Çok Okunanlar

  • All Post
  • Adem Ağacı
  • Alıntı
  • Anlatı
  • Ara-lık
  • Beyaz haber
  • Buhara'dan Gelen Adam
  • Çay Molası
  • Çevgan
  • Çeviri şiir
  • Çocuk
  • Çöl Vaazları
  • Değini
  • Deneme
  • Dergi
  • Eleştiri
  • Gezi-Anı
  • Göz-lük
  • Günlük
  • Haber
  • Haiku
  • Hayatı Hakikiyye Sahneleri
  • Kitap
  • Kısa Kısa Söyleşi
  • Kusurlu Yazılar
  • Mavi Kalem
  • Mürekkep Lekesi
  • Öykü
  • Öykü Mahzeni
  • Röportaj
  • Şiir
  • Sinema
  • Söz Misali
  • Üryan Soruşturma
  • Üryan Söylenişler
  • Yazıyorum Öyleyse Varım
Edit Template

BUZDOKUZ ŞİİR TEORİ ELEŞTİRİ DERGİSİ 2. SAYI ÇIKTI

Şiir teori eleştiri alt başlığı ile çıkan Buzdokuz, ikinci sayıyla birlikte sayfalarını nihayet CAPS LOCK başlığıyla eleştirel bakışa ayırdı. Şiirin varlık nedenini şaire Buzdokuz seslenecek. Hem yasa koyarak hem de bunun pratik örnekleriyle.
CAPS LOCK’ta Hayriye Ünal eleştirinin yeni yasalarını teklif ederken Hakan Şarkdemir imge istilası ve görsel şiire punctum ve studium kavramları ile yaklaştı. Burak Ş. Çelik, Cöntürk’ün artıları ve eksilerini bulgularken Murat Üstübal, Alan ‘67 dergisini oluşturan koşulları geciken modernleşme bağlamında yazdı. Memduh Özdemir, bilgi ve çıkarsızlık bağlamında cevap bekleyen sorular üretirken Zeynep Arkan ilk sayımızın izleği olan çıkarsızlığı eleştiri üzerinden okuyor. Emre Yılmaz Düdüklü Tencere’nin gerçeğini araştırdı.
Buzdokuz’a göre ileri şiir, şimdiden kopmaksızın geleceğe doğru atılımdır. İleri şiirin şairi, şiiri basmakalıp düşüncelerin teminatı altına almak yerine henüz dünyaya gelmemiş bir tarzın riskini alır. Böylesi bir risk, ilk bakışta göze kışkırtıcı olmaktan çok yadırgatıcı görünür. Oysa her devirde cesaretin şairini öne çıkaran özellik, risk alabilmektir.
Buzdokuz, şairin damarlarında cesaretin adrenalin gibi akmasını diliyor. Bu, şiir ortaya çıkarken olsun istediğimiz bir şey, tam da yaşama dünyasından bize doğru kopup gelirken.
ESC bölümünde Cengizhan Genç, Anita Sezgener, Michel Deguy şiirleri yanı sıra Çağatay Koparal’ın söyleşi yaptığı Anthony Etherin’in üç şiiri var. Etherin, içeriğin tesadüfi bir şey haline gelip yalnızca daha yüksek, geometrik bir ideali, neredeyse bir zerafet yakalama arzusunu Buzdokuz’a anlattı.
CTRL+A’da yer alan şairler: Osman Özbahçe + Yavuz Altınışık + Zeynep Arkan + Zeynep Tuğçe Karadağ + Vasfettin Yağız + Vural Kaya + Suzan Sarı + Petek Sinem Dulun + Abdurrahman Ekinci + Muhammed Yusuf Aktekin + Zehra Gündoğmuş + Emre Söylemez + Yusuf Koşal + Mahmut Fanya Genç + Mert Özden + Ali Berkay + Serkan Işın + Louis Zukofsky.
Buzdokuz’un ufkunu belirleyen, hem birbiriyle yarışan hem birbirini kuşatan şiir-teori-eleştiri üçlüsü, bir yandan kendi kendilerini inşa ederken diğer yandan birbirlerine her kavşakta yol gösteren kırıntılar bırakır. Teorinin taşkınlığı onu sanatla birlikte işlemeyi gerektirir. Buzdokuz bu bağlamda işlerinde toplumsal tahakküm mekanizmalarını ifşa eden Ellen Gallagher için prt sc’e basıyor. Hilmi Çakoğlu, Gallagher’den seçtiği işlerle Buzdokuz’da. Aynı bağlamda Burak Ş. Çelik, Dada’nın ayakizlerini sürerek derinlerde bulduğu “avangart kemikler”i okurla paylaşmaya başladı. Genç Buzdokuz adlı WhatsApp oluşumunun eğlenceli işleri de derginin sayfalarında okunabilir.

Buzdokuz İletişim
Turgut Reis Cad. 36/5 Anıttepe / Ankara
buzdokuz@buzdokuz.com
buzdokuzdergi@gmail.com
@buzdokuzdergi
0 533 2766212

Yazıyı Paylaş:

Editör

Yazar

Dergibi editörü.

İbrahim | 24 Güzel söz; kökü yerde, dalları gökte olan güzel bir ağaca benzer.

Öykü Mahzeni

  • All Posts
  • Öykü Mahzeni
Boşluğa Karşı

5 Ekim 2023/

Felç olunca çekildiği Koşuyolu’ndaki evinde curcuna usulünde segâh şarkısını bestelerken Sadettin Kaynak, bir gece düşünde Karacaoğlan’ı gördü. “Üstad” dedi, ‘incecikten…

Üryan Söylenişler

  • All Posts
  • Üryan Söylenişler
İki. Ağyar Gider Yâr Kalır

3 Mayıs 2021/

“Aldı benüm gönlümi n’oldugum bilimezem Yavı kıldum ben beni isteyüp bulımazam” Yunus Emre Bahar yitikçiler çarşısıdır. Baharda öten her bülbül,…

Röportaj

  • All Posts
  • Röportaj

Kusurlu Yazılar

  • All Posts
  • Kusurlu Yazılar
Hasan Yılmaz

18 Ekim 2017/

Dün şair Hasan Yılmaz‘la beraberdim. Uzun süredir görüşme planları yapıyorduk ve bir türlü bir araya gelemiyorduk. En sonunda “artık emekli…

Edit Template