Melih Bayram Dede

DERGİBİ’NİN ÖYKÜSÜ

Ocak 1999’da yayınlanmaya başlanan Dergibi’nin öyküsünü kurucusu Melih Bayram Dede şöyle anlatıyor:

Takvimlerin 1998 yılı Aralık ayının son haftasını gösterdiği günlerde, internette bir edebiyat sitesi, benim tanımımla “Dergi gibi bir şey” çıkarmayı planlıyor ve bu “dergi gibi” şeye isim arıyordum. Bu konuyu, Mehmet Şeker’e açtığımda, şöyle dediğimi hatırlıyorum: “İnternette dergi gibi bir şey çıkarmayı düşünüyorum. Ama öncelikle bir isim bulmamız gerek!”.

Böyle bir girişten sonra Mehmet Şeker’den cevap geldi:

“Adı Dergibi olsun!”

Bu çok güzel bir isimdi. Hemen kabul ettim.

Şimdi zaman zaman düşündüğümde, “Dergibi” adının ne kadar isabetli bir karar olduğunu tekrar anlıyorum.

İşte Dergibi böyle doğdu. Türkiye internetinde ilklerden oluşu nedeniyle büyük ilgi gördü. Basında, özellikle de gazetelerin kültür sayfalarında haber oldu. Televizyonların internet programlarında yer verildi.

İlk etapta basılı dergilerde ürün yayınlayan dostlarımız, internette yayınlanan bir dergiye ürün vermekte çekingen davrandılar. İnternet onlara göre, yeni ve yabancıydı. Bir görüşe göre de, “suya yazılan yazı”dan farksızdı. Bu ve bunun gibi nedenlerden ötürü gereksiz de olsa, “İnternette edebiyat olur mu?” tartışmalarına şahit olduk. Zaman zaman bu tartışmalara Dergibi’den biz de katıldık.

Daha sonraları, internette edebiyata soğuk bakanların da, ürünlerini internette yayınlanan ve Dergibi’yi model alarak oluşturulan sitelerde yayınladıklarını gördük, mutlu olduk.

Aradan geçen yıllarda ise, büyük mesafe katedildi. Yeni edebiyat siteleri açıldı. Bunların kimi e-dergi, kimi ise edebiyat arşivi niteliğindeydi. Dergi formatında siteler kadar arşiv niteliğinde sitelere de ihtiyaç var kuşkusuz. Yine de biz şiir ve şair özgeçmişi arşivleyen sitelerden çok, yeni ürünler yayınlayan “dergi” formatında yayın yapan sitelerin sayısının artmasını tercih ediyoruz. Böylelikle, edebiyatta bir okul görevi gören basılı dergilerin misyonuna sahip sitelerin varolması sağlanabilir.

Ürün yayınlayan bir site olan Dergibi, yeni bir döneme girdi. Dergibi’nin bundan sonraki gelişimini/öyküsünü yaşayarak, birlikte göreceğiz.

EDİTÖRLER

Ali Ömer akbulut: aliomerak@gmail.com
Cahid Efgan Akgül: cahidefgan@gmail.com
Yunus Nadir Eraslan: yunusnadir@gmail.com

Bize Yazın

Çok Okunanlar

  • All Post
  • Adem Ağacı
  • Alıntı
  • Anlatı
  • Ara-lık
  • Beyaz haber
  • Buhara'dan Gelen Adam
  • Çay Molası
  • Çevgan
  • Çeviri şiir
  • Çocuk
  • Çöl Vaazları
  • Değini
  • Deneme
  • Dergi
  • Eleştiri
  • Genel
  • Gezi-Anı
  • Göz-lük
  • Günlük
  • Haber
  • Haiku
  • Hayatı Hakikiyye Sahneleri
  • Kitap
  • Kısa Kısa Söyleşi
  • Kusurlu Yazılar
  • Mavi Kalem
  • Mürekkep Lekesi
  • Öykü
  • Öykü Mahzeni
  • Röportaj
  • Şiir
  • Sinema
  • Söz Misali
  • Üryan Soruşturma
  • Üryan Söylenişler
  • Yazıyorum Öyleyse Varım
Edit Template

MAHALLE AYRIMI İNTERNET SİTELERİNDE DE VAR

Bir önceki yazımızda Ankara’daki kitabevlerinden şikâyet etmiş ve Ankara’da kitabevi olmadığından, bu konuda sanki taşrada yaşıyormuşuz gibi olduğumuzdan bahsetmiştik. Bir edebiyat okuru olarak insanın Ankara’da aradığı kitabı bulamaması kadar can sıkıcı bir durum yok. Kitabevlerinin mahalle ayrımı yapmasının etkisi var bunda, ama asıl etkinin insanların popüler kültür ürünlerine şartlandırılması amacından neşet ettiğini sanıyorum. Ciddi edebiyatla uğraşmayın kardeşim diyorlar bize. İşte size edebiyatın en popüleri diye birtakım kitapları dayatıyorlar. Kültürü, özellikle de yüksek kültür diye adlandırılan edebiyatla, şiirle oluşturulan kültürü dönüştürme ameliyeleri bunlar. Bunda da vasıta olarak kitabevlerini kullanıyorlar.

Kitabevi sahiplerinin bu dönüştürme ameliyesinde fiilen görev aldıklarını söylemek istemiyorum. Muhtemelen ne yaptıklarının farkında bile değiller. Ankara’dakiler için söylüyorum: Ankara’da kitabevleri Dost Kitabevi’ni taklit ettiler ve böyle bir tablo ortaya çıktı. Dost’un kurucu sahibi Erdal Bey’i kastetmiyorum, ama kitabevinin böyle bir tarz hâlinde oluşmasını temin eden ve bu konuda danışmanlık yapan / lar kimlerse, işte onların masum olduğunu zannetmiyorum. Diyorum, ama yine de tereddütteyim. Çünkü Dost’a o dönemde danışmanlık yapanlar muhtemelen batıda gördükleri kitabevlerine benzetmeye çalıştılar kitabevini. Zafer Çarşısı’ndan sonra Konur Sokak’ta (gerçi şimdi o sokakta değiller, (bulvara göre bir alt sokağa, Karanfil Sokağa büyük bir kitabevi açtılar) orayı kapattılar) açtıkları kitabevinde başlattılar bu tarzı. Yayınevi ve dağıtım şirketi de kurdular. Sonrası ise kısa zamanda büyüme olarak geri döndü Dost’a.

Ankara’da kitabevlerinin bu hâle gelmesinin ardından kitapla alakalı serencamımız yeni tarz alarak farklılaştı. Kapitalizmin doymak bilmez iştahı ne yazık ki geldiği bu aşamayla küçük esnaf olarak tasnif edilebilecek kitapçıların sonunu getiriyor. Yüksek kültür olarak ad verilen kültürün okura ulaşmadaki son halkası, onunla birlikte kültür de bizim neslin aşina olmadığı bir tarza bürünecek ve kapsamlı bir değişiklik geçirecek. Kitabevleri bizim Ankara’ya geldiğimiz yıllarda bir kültür ocağı merkezi gibiydi. Taşrada ise kitabevi, adlandırma yanlış olmasın bir nevi mektepti. Bursa denilince aklımıza gelen Sur Kitabevi’ydi, Eskişehir denilince Gazve Kitabevi, Kayseri denilince Akabe Kitabevi’ydi. Sur ve Gazve kapandılar. Akabe faaliyetini devam ettirebiliyor mu bilmiyorum. Ankara’da da bizim mahalleden Akabe kapandı, Vadi, Pınar, Akçağ kapandı, Fatih Kitabevi ücra bir köşeye çekildi. Böyle giderse Birleşik Kitabevi’nin de kapanması mukadder gibi görünüyor. Çünkü kapitalizmin kültürü dönüştürmedeki bu aşaması ne yazık ki bizim mahalleyi de ciddi biçimde etkiledi ve mahallenin alışkanlıklarını değiştirmeye başladı. Artık birçok arkadaşımız, dostumuz kitap alışverişini internet üzerinden yapıyor. Sadece arkadaş ve dostlarımız mı? Değil tabii ki, benim çocuklarım da kitap alışverişlerinin kısm–ı azamını internet siteleri üzerinden yapıyorlar. Sadece bulamadıkları, temin etmekte güçlük çektikleri kitaplar için benim aracılığımla Birleşik Kitabevi’nden yapıyorlar. Çünkü internet sitelerinden kitap almak çok daha ucuza geliyor veya kitabı bulmak için kitabevi dolaşmak zorunda kalmıyorlar, sipariş verip beklemek istemiyorlar. Bu alışveriş tarzı kolaylık sağladığı gibi, keseye de faydalı bir tarz.

Kitap satışı yapan internet sitelerinin mahalle ayrımından kaçındıklarını falan zannetmeyin. Onlar da kitabevleri gibi mahalle ayrımı, yayınevi, yazar ayrımı yapmayı devam ettiriyorlar. Bir nevi kitap dünyası alışkanlığımız hâline geldi bu tavır ne yazık ki. Bir yayınevinin kitabını mesela internet satışı yapan bir siteden temin edemiyorsunuz da bir başka siteden temin edebiliyorsunuz. Söz konusu internet sitesi ya o yayıneviyle, hüsnü zanla bakarsak anlaşamamış, suizanla bakarsak o yayınevine karşı tepkisi var, onun için o yayınevinin kitaplarının satışını yapmıyor / yapamıyor. Dünyanın en büyük kitap satış sitesi Amazon Türkiye piyasasına girmek istiyor mesela, ama bakıyorsunuz siteye, satışını yaptıkları kitap sayısı 100’ü bile bulmuyor. Birkaç ay önce Amazon Türkiye sitesine girmiştim de o zaman gördüm 40 – 50 civarında kitabın satışını yapıyorlardı. O kadarcık kitap arasında benim alakadar olduğum alanlarla ilgili kitap sayısı 5’i bulmuyordu ve bu kitaplar da bende vardı. Girip baktığım tek internet sitesi Amazon oldu. Bir daha da girip bakma ihtiyacı bile hissetmedim. İnternet üzerinden kitap satışı yapan sitelerin kitap piyasasını neredeyse ele geçirmiş olmaları dağıtım şirketlerinin kapanmasına da vesile / sebep oldu.

Ankara için söylüyorum, muhtemelen taşrada bu seviyede değildir: Artık kitabevlerinde şair ve yazar tanıdıklarla karşılaşmak nadirattan hadiseler hâline gelmeye başladı. Eskiden hangi kitabevine gitsen bir tanıdık şair / yazar siması ile karşılaşmak mümkündü. Hele bazı günler hangi şairi / yazarı hangi kitabevinde bulacağınızı bilirdiniz ve görmek istiyorsanız, biraz sohbet etmek istiyorsanız o gün o kitabevine giderdiniz. Şimdi öyle mi? Salgını dışarda tutarsak herhangi bir kitabevinde mesela Rasim Özdenören ile Erol Göka veya Necip Tosun, Mustafa Şahin, Osman Özbahçe, Hakan Şarkdemir, Hayriye Ünal, Süleyman Kalkan, Muharrem Sevil, Sadık Yalsızuçanlar ile kaç aydır / yıldır karşılaşan var mı? Bunda kitabevlerinin eski işlevini yitirmiş olmasının etkisi olduğu kadar kitap temin etme alışkanlığımızın değişmesinin etkisinin daha fazla olduğunu düşünüyorum. Bazı isimlerin ortalıkta olmamaları yaşlarına hamledilebilir belki. İsmini zikrettiğim yazar / şairlerin bir kısmı benim de dâhil olduğum nesilden. Ve bizim nesil için ortadan çekilmek biraz erken daha. Saydığım isimlerden bazıları ise bizden bir sonraki nesilden şair / yazarlar. Bizim için erken olan onlar için haydi haydi erkendir.

Yazıyı Paylaş:

Ali Sali

Yazar

Dergibi editörü.

İbrahim | 24 Güzel söz; kökü yerde, dalları gökte olan güzel bir ağaca benzer.

Öykü Mahzeni

  • All Posts
  • Öykü Mahzeni
Boşluğa Karşı

5 Ekim 2023/

Felç olunca çekildiği Koşuyolu’ndaki evinde curcuna usulünde segâh şarkısını bestelerken Sadettin Kaynak, bir gece düşünde Karacaoğlan’ı gördü. “Üstad” dedi, ‘incecikten…

Üryan Söylenişler

  • All Posts
  • Üryan Söylenişler
İki. Ağyar Gider Yâr Kalır

3 Mayıs 2021/

“Aldı benüm gönlümi n’oldugum bilimezem Yavı kıldum ben beni isteyüp bulımazam” Yunus Emre Bahar yitikçiler çarşısıdır. Baharda öten her bülbül,…

Röportaj

  • All Posts
  • Röportaj

Kusurlu Yazılar

  • All Posts
  • Kusurlu Yazılar
Hasan Yılmaz

18 Ekim 2017/

Dün şair Hasan Yılmaz‘la beraberdim. Uzun süredir görüşme planları yapıyorduk ve bir türlü bir araya gelemiyorduk. En sonunda “artık emekli…

Edit Template