Melih Bayram Dede

DERGİBİ’NİN ÖYKÜSÜ

Ocak 1999’da yayınlanmaya başlanan Dergibi’nin öyküsünü kurucusu Melih Bayram Dede şöyle anlatıyor:

Takvimlerin 1998 yılı Aralık ayının son haftasını gösterdiği günlerde, internette bir edebiyat sitesi, benim tanımımla “Dergi gibi bir şey” çıkarmayı planlıyor ve bu “dergi gibi” şeye isim arıyordum. Bu konuyu, Mehmet Şeker’e açtığımda, şöyle dediğimi hatırlıyorum: “İnternette dergi gibi bir şey çıkarmayı düşünüyorum. Ama öncelikle bir isim bulmamız gerek!”.

Böyle bir girişten sonra Mehmet Şeker’den cevap geldi:

“Adı Dergibi olsun!”

Bu çok güzel bir isimdi. Hemen kabul ettim.

Şimdi zaman zaman düşündüğümde, “Dergibi” adının ne kadar isabetli bir karar olduğunu tekrar anlıyorum.

İşte Dergibi böyle doğdu. Türkiye internetinde ilklerden oluşu nedeniyle büyük ilgi gördü. Basında, özellikle de gazetelerin kültür sayfalarında haber oldu. Televizyonların internet programlarında yer verildi.

İlk etapta basılı dergilerde ürün yayınlayan dostlarımız, internette yayınlanan bir dergiye ürün vermekte çekingen davrandılar. İnternet onlara göre, yeni ve yabancıydı. Bir görüşe göre de, “suya yazılan yazı”dan farksızdı. Bu ve bunun gibi nedenlerden ötürü gereksiz de olsa, “İnternette edebiyat olur mu?” tartışmalarına şahit olduk. Zaman zaman bu tartışmalara Dergibi’den biz de katıldık.

Daha sonraları, internette edebiyata soğuk bakanların da, ürünlerini internette yayınlanan ve Dergibi’yi model alarak oluşturulan sitelerde yayınladıklarını gördük, mutlu olduk.

Aradan geçen yıllarda ise, büyük mesafe katedildi. Yeni edebiyat siteleri açıldı. Bunların kimi e-dergi, kimi ise edebiyat arşivi niteliğindeydi. Dergi formatında siteler kadar arşiv niteliğinde sitelere de ihtiyaç var kuşkusuz. Yine de biz şiir ve şair özgeçmişi arşivleyen sitelerden çok, yeni ürünler yayınlayan “dergi” formatında yayın yapan sitelerin sayısının artmasını tercih ediyoruz. Böylelikle, edebiyatta bir okul görevi gören basılı dergilerin misyonuna sahip sitelerin varolması sağlanabilir.

Ürün yayınlayan bir site olan Dergibi, yeni bir döneme girdi. Dergibi’nin bundan sonraki gelişimini/öyküsünü yaşayarak, birlikte göreceğiz.

EDİTÖRLER

Ali Ömer akbulut: aliomerak@gmail.com
Cahid Efgan Akgül: cahidefgan@gmail.com
Yunus Nadir Eraslan: yunusnadir@gmail.com

Bize Yazın

Çok Okunanlar

  • All Post
  • Adem Ağacı
  • Alıntı
  • Anlatı
  • Ara-lık
  • Beyaz haber
  • Buhara'dan Gelen Adam
  • Çay Molası
  • Çevgan
  • Çeviri şiir
  • Çocuk
  • Çöl Vaazları
  • Değini
  • Deneme
  • Dergi
  • Eleştiri
  • Gezi-Anı
  • Göz-lük
  • Günlük
  • Haber
  • Haiku
  • Hayatı Hakikiyye Sahneleri
  • Kitap
  • Kısa Kısa Söyleşi
  • Kusurlu Yazılar
  • Mavi Kalem
  • Mürekkep Lekesi
  • Öykü
  • Öykü Mahzeni
  • Röportaj
  • Şiir
  • Sinema
  • Söz Misali
  • Üryan Soruşturma
  • Üryan Söylenişler
  • Yazıyorum Öyleyse Varım
Edit Template

BUZDOKUZ ŞİİR TEORİ ELEŞTİRİ DERGİSİ 11. SAYI ÇIKTI

Buzdokuz her sayısıyla şiir-eleştiri-teori arasındaki bağı güncelliyor. İlk sayısında “çıkarsızlık” ilkesiyle
yola çıkan dergi, bugüne dek Home bölümünde hakikati bizden çalan çağdaş “mitler”in yanı sıra,
“montaj”, “azınlığın şiiri” ve hız konularını işledi. Her durakta temel bir kavrama uğrayan Buzdokuz ekibi,
11. sayısında “orijinallik” paradigmasını soruşturdu.
Orijinalin karşısında yer alan şey, kopya mıdır yoksa sahte mi? Orijinal orijinal midir? Bir şey, mesela bir
şiir bütünüyle orijinal olabilir mi? Yeni mi, yine mi? Orijinallik hilebazlığın öteki formu olabilir mi? Dijital
çağda sanat eserinin biricikliği ile herkese ait olanın birliktelik olasılığı tümden kaybedilmiş midir?
“Orijinal ≠ Orijinal” başlıklı dosyanın yazarları Murat Üstübal, Rosalind Krauss, Hakan Şarkdemir, Efe
Murad, Musa Günerigök, Muhammed Yusuf Aktekin, Kenneth Goldsmith.
Pause bölümü, şiir tarihine yeni bir gözle durup bakmanın yeri. Bu sayıda, Yücel Kayıran ve Burak Ş.
Çelik, İkinci Yeni’nin ilk eleştirmeni Muzaffer İlhan Erdost’u konu ediniyor. Kayıran, “Ataç’tan Sonra
Erdost” başlıklı yazısında, Erdost’la ilgili yanlış algıları irdeleyip onun eleştiri içindeki yerini tartışıyor.
Eleştiri alanında Atakan Yavuz, Murat Üstübal’ın yeni şiir kitabı İmge Kası’nı inceledi.
Şiirin sınırlarının zorlandığı ESC bölümünde bu kez Işık Sungurlar, Daniel Y. Harris, Murat Üstübal, Serkan
Işın, Nejdet Ardıç, Ayça Erdura, Muhammed Yusuf Aktekin, Yunus Emre Altuntaş ve Burak Ş. Çelik
var. Ertuğrul Rast, İnsansonrası Serisi’yle Harold Bloom, Marjorie Perloff gibi eleştirmenlerden çarpıcı
yorumlar alan Daniel Y. Harris’e bir soru yöneltti. Harris’in yanıtı İnsansonrası’ndan örnek bir şiiriyle
birlikte ESC’de yer alıyor.
CTRL+A şairleri: Yücel Kayıran + Mehmet Mümtaz Tuzcu + Ertuğrul Rast + Emrullah Şekerci + Ayşe Nur
Biçer + Mert Özden + A. Emre Cengiz + Esra Asar + Ahmet B. Tamu + Yasin Ertaş + Leyla Arsal + Vedat
Barga + Azimet Avcu + Burak Ş. Çelik + Makki Al Hammami.
Buzdokuz 11 iki önemli konuğu ağırlıyor: Hayriye Ünal, Necmiye Alpay ile dil, şiir ve eleştiri serüveni
etrafında söyleşti. Yusuf Koşal ise dijital çağın sanat teorisyeni Boris Groys ile konuştu.
Ertuğrul Rast “merak böceği” tabirinin şiir dünyasındaki izini sürdü. Rast’ın bulguları End bölümünde
yer alıyor.

Yazıyı Paylaş:

Editör

Yazar

Dergibi editörü.

İbrahim | 24 Güzel söz; kökü yerde, dalları gökte olan güzel bir ağaca benzer.

Öykü Mahzeni

  • All Posts
  • Öykü Mahzeni
Boşluğa Karşı

5 Ekim 2023/

Felç olunca çekildiği Koşuyolu’ndaki evinde curcuna usulünde segâh şarkısını bestelerken Sadettin Kaynak, bir gece düşünde Karacaoğlan’ı gördü. “Üstad” dedi, ‘incecikten…

Üryan Söylenişler

  • All Posts
  • Üryan Söylenişler
İki. Ağyar Gider Yâr Kalır

3 Mayıs 2021/

“Aldı benüm gönlümi n’oldugum bilimezem Yavı kıldum ben beni isteyüp bulımazam” Yunus Emre Bahar yitikçiler çarşısıdır. Baharda öten her bülbül,…

Röportaj

  • All Posts
  • Röportaj

Kusurlu Yazılar

  • All Posts
  • Kusurlu Yazılar
Hasan Yılmaz

18 Ekim 2017/

Dün şair Hasan Yılmaz‘la beraberdim. Uzun süredir görüşme planları yapıyorduk ve bir türlü bir araya gelemiyorduk. En sonunda “artık emekli…

Edit Template